Cum îmbrăcăm comunicarea formală în haine “informale”

Aparent simplu, cu o paleta largă de training-uri pe piață, nelipsită din orice program de dezvoltare managerială, cu tomuri întregi de teorie mai simplă sau mai elevată, comunicarea ne ofera mari provocări în viața de zi cu zi, iar în companii a devenit tot mai standardizată, doar, doar să scăpăm de „problemele” ei.

După ce am mers și eu pe căi bătătorite, încercand să fac comunicarea „ca la carte”, rezultatele nu m-au mulțumit și am început să caut alte forme prin care comunicarea organizațională să fie sinceră, deschisă, profundă, bidirecțională, aliniată obiectivelor companiei… formală în „haine informale”. Vă propun în continuare o metodă care mie mi-a fost de mare ajutor în imbunătățirea procesului de comunicare organizațională, sper să vă inspire și pe voi.

Jurnalul Companiei

Am derulat sesiuni dedicate de dezbatere și completare a Jurnalului Companiei, un instrument unitar, care chiar seamana cu un jurnal dar care are întrebările pretiparite pe fiecare filă și în care grupurile de colegi trec opinii, idei, frustări etc.

Obiectivele principale au fostȘ 1. stimularea introspecției și a comunicării gândurilor fiecărui participant în raport cu situații, persoane sau evenimente din companie, 2. cunoașterea mai bună între colegi, 3. conectarea între varful și baza piramidei organizaționale.

Am derulat sesiuni de notare în Jurnal cu grupuri de 5-6 persoane din departamente și poziții ierarhice diferite, cu experiențe și posturi complementare, și am dedicat timp și spatiu acestor întalniri, toate realizate în afara companiei, într-un mediu relaxat și o atmosferă de lucru destinsă. Durata medie a sesiunii de lucru pe jurnale a fost de 2 ore, iar durata totală dedicata acestor întalniri a fost de 5-6 ore. Pe parcursul unui an am implicat 65% dintre angajatii companiei în acest tip de ateliere.

Întrebarile jurnalului sunt aceleași pentru fiecare grup, iar răspunsurile primite în diversele sesiuni programate pe parcursul unui an sunt publice in companie, la toate nivelurile. Sinteza lor se analizează în bordul de conducere și devin sursa pentru decizii, proiecte noi, planuri viitoare.

Iată câteva dintre întrebarile jurnalului meu de companie:

  • Ai lucrat în companie acum 5-10 ani?
  • Cu ce era diferit modul de lucru?
  • Cu ce probleme te confruntai atunci?
  • Ce ar determina o creștere a implicării tale în companie?
  • Dar o plăcere mai mare în a veni la serviciu?
  • Ce te-ar determina să pleci din companie în următorii 5 ani?
  • Cum ar fi compania ideală pentru tine peste 5 ani?
  • Care ar fi mediul de lucru (colegi, șefi, echipamente, resurse, pachete) perfect pentru tine?
  • Dacă ai avea puteri magice ce ai schimba în companie ca să atingă performanța maximă în viitor?
  • Care sunt următorii pași pentru tine în companie?
  • Ce ți-ai dori să realizezi în Companie în următorii ani?
  • Cu ce te-ar putea sprijini șeful tău să performezi mai bine?
  • Ce nu ți-ai dori să mai regăsești în companie peste 5 ani?
  • Dacă ai fi consilierul Directorului General ce sfaturi i-ai da?
en_USEnglish